Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tudásbázis

Itt szeretném az eddigi tapasztalatainkat megosztani. 

Remélem segítséget nyújtok  a gyerekmotoroztatáshoz kedvet érző motorosok, intézmények vezetői, baráti körök, falunapok szervezőinek a sikeres események, rendezvények lebonyolításához szükséges alapok elsajátításához .

Ezt az oldalt folyamatosan frissíteni szándékozom, hisz eddig nem tudok hasonló kezdeményezésről, így a saját tapasztalataimra hagyatkozhatom csupán, ami napról napra bővül. 

Reményeim szerint sok motoros csoport ad hasznos tanácsokat, így együtt fejleszthetjük tudásunkat. 

Sok buktatón mentünk át, ettől szeretném megkímélni a lelkes motorosokat, és a motorozásra nyitott gyermekeket ,és szüleiket, gondozóikat !

 Hangsúlyoznám, hogy jómagam, kizárólag az INGYENES, saját költségen alapuló, önzetlen , politikától, reklámtól, hírnévszerzéstől mentes  gyermekmotoroztatást gyakorlom, és csak erről , kívánok  tapasztalatot, tudást átadni bárkinek is. :) 

Azért fontos kiemelnem ezt, mert  ha valaki elkezdi, óhatatlanul találkozni fog sok más szándékú emberrel.  Mindenkinek döntenie kell , milyen úton megy tovább ! :)

 

Esemény szervezése ! 

Az első nagyon fontos dolog:  

-Esemény szervezése : Itt alaposan át illik beszélni a meghívóval mire is kell számítani !  

Létszám felmérése mindkét oldalról, motorosok létszáma, mint gyermekek létszáma. Odajutást , parkolást vizsgálni kell. Aztán zárt magánterületen, vagy közúton szeretnénk menni?  

Forgalmas, főutakat Én kizárom ha tehetem, és a nagy sebességgel használt útvonalak is alkalmatlanok ilyesmi lebonyolítására.

Útvonal bejárása, ha megoldható, ha nagy a távolság, akkor a közelben lakó motorosokat kérem meg, hogy nézzenek szét az intézmény környékén. 

1 órán át tartó motoroztatás , már kimerítő lehet, ilyen hőségben főleg ! Ivóvíz, sűrű szünetek szükségesek a motorosoknak. Általában 5-10 gyerek motoroztatása biztonságos egy-egy szünetig, de NAGYON NAGYON rutinos motorosok sem képesek biztonságosan vinni 50- 60 gyermeknél többet egy nap !!!!  

Gyermeket vinni, NEM ugyanaz mint felnőtt kiszámítható utast. !!! 

Ne feledjük, hogy a gyerekek 90%-a még sosem ült motoron, nem tudja, hogyan kell felszállni, leszállni !  

Eldőlés veszélye nagy, így minden gyermeket tájékoztatni kell egyesével !! 

Megijedhet, félhet, vagánykodni akar... Menet közben hajolgat, feláll....stb... 

Murván, sóderen, sáros földúton, homokban  sose vigyünk. !!  

Aszfalt , jó földút  ideális. 

Zárt magánterületen nem nézi senki  a sisak, de ajánlott, főleg ha nem öszzeszokott megbízható társaság ! ! !

Közúton KÖTELEZŐ a sisak, de egy hosszúújjú felső sem árt ! 

Pótsisakok legyenek az utasoknak, mert minden 2. motor csak pihen, ha nincs elég sisak.! :) :) :) 

Csoportos motorozás a célig !

Odajutás, érkezés.stb...

Javaslom az utazási sebességet előre kiírni, és ha valakinek ez nagyon lassú, azzal találkozzatok a célnál, vagy egy következő találkozási ponton ! Nem jó ha kiáll a sorból valaki, mert "Unja a csigatempót". 

Eddigi tapasztatam szerint  csak lassan 1-2 új motorosal szabad bővíteni a csapatot, mivel idő,alázat a gyermekek felé  tisztelet , és rutin kell, hogy beilleszkedjen valaki. 

Tehát neten meghírdetni, és odajön sok vadidegen felelőtlenség.

Én már átéltem, hogy lelkes 50- 60 idegen motoros várt a találkozási pontokon !!  Megúsztuk, fogytam néhány kilót, de többet nem kockáztatnám meg :) Bár csodás nap lett belőle, és profi motorosokat ismerhettem meg !  :) 

Találkozási pontokat szoktam megadni, de nem túl sokat ! 60-80 km-nél sűrűbben nem ajánlom, mert nagyon elhúzódokik az odaérkezés. ! ! ! 

Tankolás...... Wc...... Dohánybolt...... Ez vidéken jóval ritkább ! 

Este, és hétvégén benzinkút sokszor zárva ! ! !

KÖZLEKEDÉS, HALADÁS ! 

Cipzár alakzatban haladjunk...  Azaz a sáv balrészén, majd a következő, a saját sáv jobb részén, a következő, a bal  részén a sávnak, és így tovább !  

Így feleződik a követési távolság, és teljes szélességében  elfoglaljuk a sávot, és mégsincs mellettünk senki.

SOHA ne haladjunk egymás mellett, életveszélyes ! 

 Szerintem fontos az élen, és a végén egy egy motoros, (esetleg mellányben) ...  Ha sokan megyünk, középen is lehet egy mellényes, mert piros lámpa kettészakíthatja a sort. !  Piros lámpán sose haladjon át senki, csak ha Rendőr, Motorosrendőr biztosítja az utat !

Óvakodjunk, az önjelölt :   "MAJD ÉN ZÁROK" aktivistáktól  !  Életveszélyes szintén !  

Elöl a lassabb, kezdő motorosok, és a végén a gyors, rutinos mocik haladjanak !!! 

Mindíg a forgalom tempóját vegyétek fel haladáskor, ne élj vissza vele, hogy többen vagytok !! Ha lassan mész valaki begőzöl, és elkezdi előzni, a konvojt   a sorba szorul, veszélyes !

Előzni csak akkor előzz, ha beférsz, nem baj ha lemaradsz azért van zárómotoros, Ő tudja hová mentek, majd bevár az eleje.... életed csupán egy van ! !

Tükörlerúgdosós, leszorítós... mocisokat szégyenlem, hogy élnek itt a bolygónkon ! (Bocs magánvélemény)... Sok ilyen stílusú túravezetőt ismerek ..... 

Telitankkal induljatok, mobil , pénz, motormentő száma mindenkinél legyen....stb..... :)    Szóval odaértetek. Hurrá ! 

Kit ki vigyen? Segitők ! Kipufogó égésveszély ! 

A saját súlyodnál kétszer nehezebb utast NE vigyél !  

Képességeidnek  megfelelő korú, méretű utast vigyél csak !

Fő a biztonság, itt nem szabad hibázni.  Hisz a gyerekek nem képesek felmérni semmit ebből,. csak a motor színe hangja, fogja meg Őket !

Csak önnállóan ülni, kapaszkodni tudó, értelmileg, szellemileg érett gyermeket vállalj be !! Főleg, ha még nem a 100. ilyen esemény amin részt veszel ! ! NEM túlzok ! 

A kresz szerint a lábtartóra le kell érni az utas lábának ! :) Csakis így szabad személyt szállítani .....  (van néha 1-2 cm híja) , de tényleg fogyatékkal élő, vagy nagyon kicsi gyerek szállítása RETTENTŐ nagy kockázat. Inkább okozz csalódást, mint elessetek !

Az nagyobb csalódás. Majd, ha nagyon rutinos vagy gyermekszállításban  akkor adok tanácsot erre a speciális esetre is privátban :) :)   ! Ne kisérletezz !

Ha valaki azt mondja :  "Én már vittem ilyen gyereket" Na ha nem láttad, ne hidd el ! ! ! 

Felülés leszállás szabályai: Csak balról szabad felülni !  

"Mintha lóra ülnél, bal lábad a lábtartóra, sofőr vállát megfogod, szól a sofőr, hogy felülhetsz" Lábtartón ellenőrizni a gyerek lábát.....

KIPUFOGÓ ! ! ! ! Mint a segítők, mint az utasok leggyakoribb sérülése az égés a vádlin !  Minden gyereknek el kell szajkózni ezt a szöveget egyesével.

Vigyetek barátokat, barátnőket segítőnek , és egy ember koordinálja a le felszállás helyszínét, sisakot mindíg becsatolni....  

Kresz szabályok, Rendőrök !

A Kreszt igyekezzünk betartani, és betartatni egymással is ! 

 Kicsi gyereket mi úgy viszünk, hogy felültetjük mögénk, és mögé egy felnőttet, így hárman "szabálytalanul" megyünk.
Ennél biztonságosabban kicsi , vagy beteg gyereket nem lehet vinni, csak oldalkocsis motorral, ha van ! 
 

Egyes rendezvényeken a rendőrök biztosítják, sőt támogatják ezt a szállítási formát, a média  leadja Tv-rádióműsorokban . Viszont, ha nincs ekkora híre az eseménynek, és szembe jön egy járőr. Pl: vidéki kis faluban, ahor rád hívják a lakosok zajongás miatt, itt  kiszedhet, rossz esetben bírságolhat is érte !  (Nekem megéri a rizikó, hisz azért megyünk, hogy vigyük a gyerkőcöket.).. 

A viszony egyre jobb a hatóságokkal, ezt tapasztalatból mondom, minden eseményünkre ráhívják a jóakarató lakók az egyenruhásokat, de sosem kötekedtek, ha volt sisak minden utason ! 

 

Viszont egy új trend alakul ki, hogy robogóval két személy, simsonos helyi sisak nélküli , vagy rendszám nélkül kimész közútra mostanában még a biztosított rendezvényeken is MAGAS bírságot szabnak ki ! 

Szülői nyilatkozat, beleegyező nyilatkozat,?   Én nem szoktam, bár sokszor fontolgatom, mások csak így engednek ilyesmit.  

Igaz egy megbízható csapattal a rizikó  igen csekély !  Viszont  egy zabolázatlan "önkéntesekből" álló társaságnál a kockázat HATALMAS ! 

Valaki  az intézmény, falu részéről legyen ott szerintem. Szülők, gondozók segíthetnek. 

INGYENES Vezetéstechnikai tréninget nagyon ajánlom

A rendőrség évente többször is hírdet ilyen oktatást, saját motorral... Igaz törnek az indexek, de rengeteget tanultam én is 25 év rutinnal a hátam mögött  Egy eldőlés  indextörés 5000 ft :) ! Szóval, évente egyszer legalább elsuhanok tanulni :) :) 

Fizetős oktatáson motort is kapsz, kezdőknek ezt ajánlom inkább, vagy vegyesen minél több helyre menj el ! Csak így tanulsz, utcán nem érdemes hibázni !  :)  :) :) 

Vannak akik azt mondják : "Én  nagyon jó vagyok, túravezető, ennyi -annyi km van mögöttem "..... Én azt mondom: "alázat, gyerekek iránti tisztelet, egy kis + rutin, tudás sosem hátrány" ! 

Valentinó Rossi 9 VB győzelem után is eljár oktatásokra, és továbbtanul !

 

Legyen-e vezetője egy baráti gyerekmotoroztatásnak? 

Mi 3 évig szinte egyenértékű tagok voltunk, nem volt semmiféle rivalizálás köztünk, ill aki élre akart törni, vagy "túl okos volt", az kimorzsolódott. 

Bővültünk, szülinapok, karácsonyok, kerti partik, ruhaadományok válogatása, elszállítása...stb.... 

Ahogy mindenütt itt is az egó, egy egy  papírfecni (Emléklap, köszönő oklevél) jutott a szervezőnek, és az irígység, a  gumifüstölő tagok, az "előzgetek gyerekmotoroztatás közben"  srácok bomlasztottak.

Ha fegyelmezted,(moderáltad)  akkor egyből  "Ki vagyTe" , Főnök vagy?  stb... kérdésekkel bombáztak. Utána szankciókat kellett bevezetni, kizárások stb... Közben akaratlanul is vezetővé emelkedik egy lelkiismeretes tag. Persze a baráti varázsa elvész,  lassan megváltozik a hangulat, a légkör.. 

A FEGYELEM motoroztatás közben az első a 100% biztonság  , ha barátilag nem megy, akkor valaki lépjen az élre, akire halgatnak, aki többször komoly kockázati tényező az nálunk repül ! ! ! ! 

Ha vezető nélkül működik egy kislétszámú baráti kör akkor annál csodásabb nincs, de ez  ritka mint a fehér holló ! (Én átéltem, tudom) :) 

A Magyar motoros csoportok  Piramis rendszerben működnek, ezt én ki nem állhatom, ezért nem vagyok tagja semmilyen club-nak.  

 Nagyobb egyesületeknél, máshogy nem lehet koordinálni több száz főt, ezt elismerem ......

Én a baráti, jószívű motorozást élvezem, gyorsan, vagy lassan egyaránt,  utassal csak lassan !  

Ha túl nagy a "rend" akkor elvész a gyerekmotoroztatás varázsa, ha fejetlenség van akkor előbb utóbb nagy baj történik ! 

TANÁCSOM : Szálljatok le a motorról érkezéskor, mutatkozzatok be, ne sajnáld az időt arra aki fél.. Beszélgess, kérdezz, lássák, (vakok érezzék) ,hogy a sisak alatt egy érző ember van, aki érte tett meg ekkora távolságot, érte tankolt, miatta  nem a szeretteivel ül a Tv előtt, pedig nehéz hete volt.

Vigyetek plüss állatot, Csokit NE vagy előre egyeztess a házigazdával ! ! Mert sok az érzékeny, allergiás gyerek, és az nagyon rossz, hogy egyik kap, másik nem ! Ha fél, akkor sztenderen egy fotóra ültessétek fel...  

Itt jegyezném meg, hogy intézménye válogatja, sok helyen a motorosok, nem fotózhatnak, csak az intézmény dolgozói, és a gyerekek ! Ezt tartsátok tiszteletben ! :)  Néha elkattan egy tiltott szelfi :)

Élmény nélkül egy gyerkőc se maradjon. Akkor játsz vele, vagy rajzoljon nektek, de  ÉLMÉNY nélkül senki ne maradjon. Ne feledkezzetek el erről, ezért jó, ha vannak utas segítők veletek, fantasztikus hangulat, varázslatos élmény..

Éljétek át minél többen, biztonságosan, kultúráltan. Ha estek, eldőltök, túráztatod, és megijed egy gyerek, gyorsan mész, nagyon megijed....... Akkor egy embert, csoportot,iskolát  intézményt fordítassz el a motorozástól egy életre !  ! ! ! 

Ha nincs 100%  tisztelet a gyerekek felé akkor kérlek NE vállald be divatból, kivagyiságból, hírnévszerzésből !

Hisz a cél a motorosok, és a "civilek" , gyerekek összeszoktatása, az előítéletek tompítása. :)  Ha készenállsz indulj, és ne feledd :

"Valahányszor egy kisgyermek azt mondja, "nem hiszek a tündérekben!", egy kis tündér valahol holtan esik össze."

Én, Pán Péter c. film

wink
 
 

 

Utolsó kép


Elérhetőség

Csaba Mező

vattta30@gmail.com

Levelezőlista



Archívum

Naptár
<< Október >>
<< 2019 >>
Ke Sze Csü Szo Va
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      


Statisztika

Most: 1
Összes: 9778
30 nap: 642
24 óra: 20